- Store
- >
- Categorie
- >
- Terre Sommerse Edizioni
- >
- Musica
- >
- Classica
- >
- STENEN i FORSEN songs for two pianos
STENEN i FORSEN songs for two pianos
STENEN i FORSEN - Songs for two pianos. Luigi Bozzolan. Luigi Bozzolan – piano and compositions. Recorded in march 2021 at Kunskapshuset - Gällivare, Sweden. Mixed and mastered in april 2021 at Sonic Ray Studio - Rome - by Tommaso Marletta. Paintings: Stenen i Forsen (Front cover), Exit Music by Luigi Bozzolan. Pictures by Steffani Puschnerat, Picture of the painting “Exit Music” by Lena Saatkamp. Synopsis: Luigi Bozzolan. Liner notes: Enrico Pieranunzi. English translations: Martin Mayes. Graphic design by Alessandro Cives. Web: www.luigibozzolan.com Record production and distribution: Terre Sommerse Group Srl
Exit music (for a decade) 04:22
You do it 02:35
La torre di Babele 03:01
M 02:25
Scialatiello 03:21
Il profumo della mia casa 05:31
On my bed 03:37
Aquarium Life 05:15
Barn 02:21
Periferia Est (Roma) 02:10
Nostalgia di Carmelo 02:32
Che cos’é l’intelligenza in musica? La domanda puó sembrare bizzarra se si considera che il luogo comune dominante vuole l’arte dei suoni - ogni arte, in veritá – caotico territorio delle emozioni piú varie, possibilmente allo stato puro. Per provare a dare una risposta possibile diró che l’intelligenza in musica (e forse in ogni creazione artistica) é la capacitá di scegliere con cura i materiali di partenza e, soprattutto, l’abilitá nel saperli organizzare in maniera, appunto, “intelligente”, distinguendo cioé (qui ci aiuta l’etimología della parola) tra il necessario e il superfluo, tra il significativo e il poco significativo, tra ció che é importante dire e, soprattutto, ció che non va detto. Ebbene evidentemente considero Stenen i Forsen (Il sasso nel ruscello) un lavoro molto intelligente. Si avverte lungo il dipanarsi delle varie tracce una intensa ricerca di visione e di spazio che rende del tutto irrilevanti questioni di stile e di linguaggio, felicemente scavalcate nel corso dell’opera da un’acuta sensibilitá per la dimensione narrativo-teatrale del suonare. Decisiva per la realizzazione del disegno espressivo che attraversa tutto il CD é l’idea di un piano solo…a due pianoforti. Due entitá o se si vuole due personaggi in costante relazione-conflitto che miracolosamente – intelligentemente direi, a costo di ripetermi – sembrano un solo strumento. Un “due in uno” che consente a Bozzolan, grazie a un sapiente gioco di dosaggio, manipolazione e distribuzione della materia, di ampliare, dar forma a e deformare il nucleo ideativo iniziale dei brani facendo delle sue “Canzoni per due pianoforti” vere e proprie sculture liquido-sonore i cui contorni vediamo pian piano definirsi fino al loro completo manifestarsi. Procedimento di grande fascino che forse raggiunge il massimo dell’efficacia nel bellissimo Aquarium Life. Un CD che trasuda sincera originalitá da ogni nota e che colpisce con forza l’attenzione di chi ascolta. Un’attenzione che questo lavoro merita veramente tutta.
Enrico Pieranunzi
What is intelligence in music? This question might sound bizarre given that the art of sound – or indeed of every art form – tends to be viewed as a land of chaos overrun by a highly mixed assortment of emotions, emphatically those in the purest and most unalloyed state possible. As a first step towards answering this question, I would say that intelligence in music – or indeed in any artistic creativity – starts with the ability to choose the primary materials with great care and attention and – even more importantly –continues with the ability to organise them “intelligently”. Here the etymology – inter “between” + legere “choose, pick out, read,” – helps clarify: intelligence denotes knowing how to distinguish between that which is necessary and that which is superfluous; between that which has substance and that which does not; and between that which it is important to say and that which it is better left unsaid. From this it will be clear that I consider Stenen i Forsen (The Stone in the Fast Flowing Mountain Stream) to be an extremely intelligent project. Each and every track is the result of intense research charged with an imagination and a depth that renders any discussion of style or language totally irrelevant for it is informed throughout by an a penetrating awareness of the story-telling and dramatic qualities of playing music. The musical concept which underpins the whole CD is that of a work for solo piano performed on two pianos: two separate organisms, two different characters, constantly engaged in an interaction–conflict that miraculously and indeed intelligently (!) emerge as one. Bozzolan playfully measures, manipulates and deploys his materials. He shapes, expands and distorts the opening ideas of each piece in a way that his two-in-one approach enables his “Songs for Two Pianos” to become liquid sound-sculptures whose outlines gradually evolve into their definitive shape. This fascinating process of manipulation reaches its acme perhaps in the magnificent Aquarium Life. The CD breathes originality out of every note, forcefully grabbing the listener’s attention, an attention that this project truly, totally deserves.
Enrico Pieranunzi